18:14 Напередодні Міжнародного дня інваліда міське керівництво відвідало інтернатні заклади міста | |
За останні роки увага держави та суспільства до дітей з особливими потребами невпинно зростає. Особливо це стосується дітей-сиріт, що перебувають на повному державному забезпеченні. Варто відзначити суттєвий прогрес у питаннях загального фінансування, покращення харчування, умов утримання дітей. Разом з тим, зросла активна співпраця між державою та громадськими організаціями щодо шляхів покращення якості життя, реабілітаційних та соціальних послуг для дітей-інвалідів, які проживають в інтернатних закладах.
3 грудня у всьому світі відзначають День інвалідів, і саме в цей день увага усіх небайдужих звернена на проблеми людей з обмеженими можливостями, а особливо болюче питання – це діти-інваліди. Напередодні Міжнародного дня інвалідів, а саме 2 грудня 2011 року, міський голова Ігор Борисовий Крижановський та секретарь міської ради Андрій Вікторович Тесленко, завітали у всі інтернатні заклади міста, поспілкувалися з керівництвом та підопічними даних установ. З нагоди візиту міського керівництва до Знам'янського дитячого будинку - інтернату III - IV профілю, малеча влаштувала святковий концерт. Гостей зустрічали діти в вишитих українських сорочках, які дарували пісні та вірші. В свою чергу дорослі вручили вихованцям закладу солодкі гостинці, фрукти. До всіх присутніх звернулися міський голова І.Крижановський та секретар міської ради А.Тесленко, які побажали усім добра, радості, благополуччя, миру та впевненості в завтрашньому дні, а саме головне – здоров’я. Міський голова та секретар міської ради оглянули кімнати, поспілкувалися з юними мешканцями, ознайомились з матеріально-технічним оснащенням, виставкою дитячих робіт. Директор Знам'янського дитячого будинку - інтернату III - IV профілю - Валько Тетяна Іванівна, під час бесіди з керівництвом міста розповіла, що даний інтернат працює в системі соціального захисту населення Кіровоградської області з 1986 року. Станом на грудень 2011 року в будинку - інтернаті знаходиться 124 вихованці з вадами фізичного або розумового розвитку, які потребують постійного стороннього догляду, побутового і медичного обслуговування. Всі діти є інвалідами з дитинства. Серед діагнозів переважають: ДЦП, Синдром Дауна, вроджені аномалії розвитку, у тому числі артрогрипоз і спино-мозкові грижі та різні ступені розумової відсталості. Дітей - сиріт - 7, позбавлених батьківського піклування - 59. В закладі знаходяться підопічні віком з 4-х до 35 років. В закладі працює 7 сучасних ігрових кімнат, обладнаних сучасними меблями та забезпечених методичними іграми та іграшками для забезпечення загального розвитку дітей, кімната Монтессорі, дитяча кухня та дитяча пральня, де діти навчаються побутовим навичкам самообслуговування та навичкам соціальної поведінки. Усвідомлюючи досвід громадських організацій, котрі працюють в сфері захисту прав неповносправних дітей,Тетяна Іванівна не могла залишити без уваги і той факт, що Знам'янський дитячий будинок та Управління праці та соціального захисту Кіровоградської області активно підтримують спільні проекти, котрі безпосередньо впливають на якість життя дітей, їхню реабілітацію та навчання. Серед таких проектів, котрі реалізовуються в дитячому будинку протягом останніх 4 років хотілося б детальніше зупинитися на наступних. Усі вони мають на меті реформувати соціальні послуги для дітей інвалідів таким чином, щоб усі діти, незалежно від нозології з захворювання, мали можливість отримати сучасні, кваліфіковані реабілітаційні та педагогічні послуги задля того, щоб їхнє життя було максимально повноцінним. Адже інтернат цих дітей - це їхній єдиний рідний дім та родина, яка має не тільки годувати та пеленати, але й розвивати. Ми віримо в те, що кожна дитина, попри свою ваду, має право на повагу своєю особистості, на щасливе та повноцінне життя. А наше завдання, як персоналу закладу, створити всі умови для реалізації цього права. Ще нещодавно досягнути такої мети для нас здавалося дуже важким, але наш досвід останніх років показує, що це можливо і в умовах інтернатного закладу, - наголосила Тетяна Іванівна. Вже понад 3 роки втілюється проект терапевтичного харчування, який проводиться спільно Фондом Допомоги Дітям Чорнобиля та реабілітаційним центром «Джерело» та передбачає додаткове лікувальне харчування для важконеповносправних дітей, у яких основний діагноз обтяжений супутніми соматичними хворобами. Усі діти набрали вагу, позбулися супутніх проблем, як наприклад дерматологічних чи з кишково-шлунковим трактом, 8 дітей почало ходити, 5 дітей почали користуватися адаптаційним обладнанням для повсякденного життя, майже з усіма дітьми розпочали індивідуальні педагогічні заняття, що безпосередньо вплинуло на якість їхнього життя. Інший напрямок, на якому я хотіла б зупинитися, це Програма Індивідуального навчання для важконеповносправних дітей, яка реалізується в Знам'янському дитячому будинку Фондом Допомоги та Розвитку Дітям Чорнобиля та міжнародною організацією Армія Спасіння і натепер охоплює 25 дітей. За цією програмою вчителі також проходять регулярні тренінги на базі навчально-реабілітаційного центру «Джерело» із сучасних методик навчання дітей з комплексними фізичними та розумовими вадами. Участь у цих семінарах також мають можливість брати й штатні вихователі дитячого будинку. Двоє вихователів проходять курси навчання в м. Києві в центрі Монтессорі та втюлюють цю методику в роботі з вихованцями закладу. Результати позитив вражають, До того ж, фізичні терапевти з навчально - реабілітаційного центру Джерело проводять регулярний Інструктаж з правильного використані адаптаційного обладнання для дітей з фізичним вадами, що робить можливим та значно покращує навчальний процес для такий дітей. Вже через кілька місяців проекту ми побачили надзвичайні зрушення у розвитку дітей, які досі були прикутими до ліжок, не проявляли емоцій, не могли спілкуватися. Усі діти,- котрі мали персональну увагу вчителя, індивідуальну програму навчання, вірно підібрані методики для навчання, показали значний прогрес у розвитку соціальних та когнітивних функцій, емоційних реакцій на оточення, а також мовлення чи альтернативних форм спілкування, Вісім дітей з різними формами ДЦП після року інтенсивного індивідуального навчання були прийняті домашнє навчання за програмою допоміжної школи та отримують освітні послуги на базі інтернату. Заклад тісно співпрацює з обласною медико - педагогічною комісією, яка після своїх оглядів деяких дітей направляє навчатись до спецшколи – Інтернату. Але потреба у підвищенні кваліфікації є нагальною не тільки для вихователів та вчителів, але й для молодшого медичного персоналу, котрий безпосередньо здійснює щоденну опіку над дітьми. Тому Знам'янський дитячий будинок бере участь у міжнародному голландсько - українському проекті МАТРА, метою якого є розробка та впровадження навчального курсу «Базовий догляд неповносправних дітей», який ґрунтується на сучасних, науково обґрунтованих та практично апробованих у європейських країнах методах комплексної реабілітації неповносправних дітей. Персонал дитбудинку отримав відповідні знання та вміння у догляді, реабілітації та навчанні дітей, що в свою чергу покращили якість життя та послуг для усіх 124 дітей, котрі мешкають у Знам'янському дитячому будинку - інтернаті III - IV профілю. 28 жовтня 2008 року відбувся перший візит українсько-голландської команди фахівців до нашого дитячого будинку - інтернату. Протягом одноденного візиту українсько-голландська команда фахівців ознайомилась із умовами догляду, реабілітації та навчання дітей даного закладу, провела опитування персоналу і на основі спостережень та обробки даних анкети-опитування було розроблено навчальний курс, який було проведено 30 березня - 2 квітня 2009 року. На бязі Знам'янського дитячого будинку - інтернату українсько - голландською командою було проведено курс навчання персоналу (вихователів, медичних працівників, молодшого медичного персоналу) згідно навчального курсу, розробленого за результатами опитування персоналу та спостережень за умовами догляду, реабілітації та навчання. Після проходження навчання персонал закладу працював, користуючись методиками та рекомендаціями спеціалістів, які ми отримали. 30 червня - 1 липня 2010 року на базі інтернатного закладу відбувся семінар по базовому догляду важконеповносправних дітей та представленню результатів роботи в закладі за участю представників Міністерства праці та соціальної політики України: начальника відділу розвитку надання соціальних послуг в і установах В.О. Павлюченко, Головного спеціаліста нормативно - правового відділу Департаменту у справах людей похилого віку Н.М.Шкуратової, виконавчого директора Національної Ассамблеї України Н.Скрипки, національного координатора проекту МАТRА О. Каландяк, представників Головних управлінь та директорів інтернатів Вінницької. Закарпатської ,Запорізької, Луганської, Одеської, Харківської, Кіровоградської областей .Проведено дискусію на тему: «Спільні зусилля для покращення якості життя дітей в інтернатних закладах, успіхи, труднощі, шляхи вирішення». В лютому поточного року з одноденним візитом до дитячого будинку були: національний координатор проекту МАТRА О. Каландяк, виконавчий диретор - Національної Ассамблеї України Н.Скрипкf , директор неурядової організації Socires (Королівство Нідерланди) Ерік Блюмкольк, директор неурядової організації SОFТ Тulір Вільям де Гуйер, які в цілому визнали роботу закладу по проекту відмінною. Хотілося б підкреслити важливу роль в роботі закладу волонтерів, які охоплюють індивідуальним доглядом, реабілітацією, навчанням 50 вихованців закладу – саме такими словами закінчила свою розповідь про роботу закладу Валько Тетяна Іванівна. Наступну зупинку, міський голова та секретар міської ради, зробили в Знам’янському психоневрологічному інтернаті з геріатричним відділенням, який розмістився через залізницю, по сусідству з дитячим. Під час бесіди з директором установи – Володимиром Кадацьким, ми дізналися, що дану установу засновано в 1959 році, як Знам'янський будинок-інтернат для старезних, було перепрофільовано в 1984 році в психоневрологічний інтернат з геріатричним відділенням.
На сьогодні — це стаціонарна соціально-медична установа, призначена для постійного проживання громадян із психоневрологічними захворюваннями та громадян похилого віку й інвалідів, які потребують догляду, побутового і медичного обслуговування. Розраховано інтернат на 175 ліжко-місць. В інтернаті організовано роботу з соціально-трудової реабілітації інвалідів, прищеплювання навичок самообслуговування, особистої гігієни, залучення до всебічної й цілеспрямованої діяльності. Підопічних забезпечено чотириразовим харчуванням, цілодобовим медичним обслуговуванням.
Для них систематично проводять культурні заходи, церковні служіння. На даний час в даному закладі мешкає 173 підопічні, географія яких - найширша. Всі підопічні знаходяться тут з 18 років і до кінця свого життя. У «дорослих» закладах підопічних продовжують називати «дітьми». В інтернаті живуть люди, які не мають даху над головою, і ті, яких за їх психічними захворюваннями вважають небезпечними для оточуючих, або які не можуть самі себе обслужити. Директор установи – Володимир Кадацький, чоловік серйозний, з діловими якостями та почуттям гумору . В інтернаті є п'ять телевізорів, бібліотека, перукарня, є майстерня з пошиття й ремонту одягу, де під наглядом швачки працює 12 жінок, для багатьох інших це трудотерапія – шиють нічні сорочки, постелю, забезпечуючи потреби інтернату, є своє невеличке господарство та сад, є стоматологічний кабінет і своя окрема, так звана, лікарня (скоріше, фізіотерапевтичний кабінет, працює масажист) – дві кімнати на 10 ліжок, відокремлених, на західний манер, ширмами з тканини. Для реабілітації підопічних створені та працюють художні гуртки: "Золота нитка", "Умілі руки", літературний гурток "Струни душі".
Коментуючи побачене, Ігор Борисович зауважив, що сьогодні всі інтернатні заклади міста діють успішно, а їхні вихованці та підопічні досить впевнено крокують у майбутнє самостійне життя. Також міський голова висловив переконання, що міська влада готова взяти активну участь у реформуванні діючої інтернатної системи. Також було наголошено, що його приємно вразили всі інтернатні заклади, в яких створено належні умови для виховання, навчання і розвитку творчих здібностей дитини. Адже особливістю цих закладів є виховання дітей та їх соціальна адаптація. Тут діти стають впевненими в собі, доброзичливими, відвертими у спілкуванні. | |
|