15:57 Образ Європи у часи змін. Європейський вимір у шкільній історичній освіті | |
25-26 листопада 2016 року у Київському міському будинку вчителя відбулася міжнародна конференція з теми: «Образ Європи у часи змін. Європейський вимір у шкільній історичній освіті країн Центральної та Східної Європи». Захід проходив у партнерстві Всеукраїнської Асоціації викладачів історії та суспільних дисциплін «Нова Доба» й Інституту міжнародних досліджень підручників ім. Георга Еккерта (Німеччина) спільно з істориками з Азербайджану, Вірменії, Білорусі, Грузії, Молдови, Німеччини, Польщі, Росії, України. На конференції була поставлена мета: з’ясувати, яким чином «Європа» розглядається в Україні, Білорусі, Молдові, Грузії, Вірменії та Азербайджані у минулому та сучасності. Які є концепти Європи, як вони змінювалися, і до якої міри вони розходяться чи збігаються з ідеями про Європу в інших країнах? Ці та інші подібні питання однаково важливі як для власного образу Європи, так і для країн Східного партнерства, які від часів Перебудови поступово змінюють концепцію належності до Європи. Різні концепти Європи досліджувались шляхом аналізу національних підручників, оскільки у них ефективно й авторитетно демонструються чіткі образи Себе та Іншого. Історики, дослідники підручників, освітяни та представники громадянського суспільства з країн Східного партнерства, Німеччини, Польщі, України, Білорусі, Молдови, Грузії, Вірменії, Азербайджану та Росії зібралися, щоб обговорити конструкти ідентичності, плюралізму і цінностей, з огляду на їхній потенціал у розпалюванні конфлікту в підручниках, а також ролі текстів підручників у пошуку взаємопорозуміння і діалогу. Професор Поліна Вербицька з України зазначила, що в національних підручниках відбулася переоцінка авторами історичних подій, у текстах відчувається вплив християнських цінностей та релігій, вплив суспільної думки, а також існує перевантаження фактичного матеріалу, та недостатня кількість годин на вивчення історії. Професор Білоруського державного університету Володимир Кошелєв зазначив, що спроба інтеграції національної та всесвітньої історії так і залишилася проектом у Білорусі. На його думку цього не можна робити зараз, тому що національна історія розчиниться у всесвітній. Стипендіат GEI Нодар Шошіашвілі зазначив, що після освітньої реформи 2006 року в Грузії історія вивчається як єдиний предмет. Наголос у підручниках робиться на Європу, яка допомагала Грузії звільнитися від російського впливу, так як російсько-грузинська війна 2008 року була розв’язана Росією через спробу Грузії долучитись до євроінтеграції. Європа та США в підручниках обговорюються в одному векторі НАТО та ЄС, а ворогом виступає Росія. Доктор історичних наук, стипендіат GEI Міхаел Золян зазначив, що європейський вимір у підручниках історії Вірменії знаходиться під впливом трьох цивілізацій: європейської, східної та російської. Вірмени – це європейці Сходу. Росія знаходиться в Європі, але не належить до неї, а Вірменія навпаки. Професор Московського державного університету ім. Михайла Ломоносова Олександр Шевирьов зазначив, що в Росії діє історико-культурний стандарт, тому підручники пишуть із його урахуванням і тільки вчені, а вчителів-практиків не залучають до написання. Мати велику країну – це є перевага і в той же час проблема. Росія залишається ближчою до старої Європи. На конференції під час дискусій виступали вчителі-практики, які обговорювали проблеми та досягнення українських підручників з історії: Наталя Голосова, Олександра Козорог, Наталя Маркус, Людмила Махун, Світлана Філіпова, Василь Дяків, Тетяна Москаленко, Світлана Могиляста, Елла Ситник, Олександр Панащенко та інші. У підсумках конференції можна визначити основні чинники впливу на історичну освіту: • re"> у всіх країнах історія дуже політизований предмет; • re"> втручання політиків в історичну освіту; • re"> здійснення декомунізації та європеїзації в історичній освіті; • re"> повернення до етноцентризму, ідентичності, багатогранності; • re"> компетентні вчителі, які розвивають історичну свідомість учня.; • re"> співробітництво між європейськими країнами; • re"> європейський принцип визначення націй «різні, але рівні»; • re"> молодь повинна мати якісні європейські підручники. Історія це формування ідентичності, націоцентризму та євроцентризму. А Європа повинна починатися з нас самих. Користуючись нагодою хочу подякувати міському відділу освіти в обличчі начальника відділу Грекової Л.А за фінансову підтримку в участі у Міжнародній конференції. Вчитель історії та суспільствознавчих дисциплін НВК «Знам’янська ЗШ І-ІІІ ступенів №2-ліцей» Світлана Філіпова | |
|