16:21 ПІДЛІТКОВА АГРЕСІЯ | |
Про агресію серед підлітків ми чули багато. Психологи стверджують: вона пов’язана з тим, що формування внутрішнього емоційного світу підлітка проходить з певним відставанням від нормального фізіологічного розвитку організму.
З проявами агресії у підлітків можна стикнутися абсолютно випадково. Навіть просте зауваження з приводу паління або іншої згубної звички у тринадцятирічного хлопця в під’їзді може спровокувати справжній емоційний вибух з його боку. Покоління сучасних підлітків відрізняється такою агресивною поведінкою як в школі, так і домашніх умовах. Що ж є головною причиною наростаючої агресії і так званої девіантної поведінки? Психологи так відповідають на це питання. Якщо раніше існувала певна система загальних цінностей, якої придержувалися дівчата та хлопці у віці від 13 до 18 років, придержуючись рекомендацій дорослих, то зараз такої системи просто не існує. В суспільстві вже досить давно відбулося певне розшарування, яке вплинуло на взаємостосунки підлітків до оточуючої дійсності, батьків, педагогів, однолітків. Безпосередні причини агресії у підлітків криються у специфіці підліткового віку - дуже складного періоду в житті любої людини. Підліток як правило, поводить себе агресивно по відношенню до оточуючих, причому агресія може проявлятися як у фізичній так і у вербальній формах. Підлітки не рахуються з думками дорослих, сприймають своїх батьків як ворогів, можуть свідомо спричиняти біль іншій людині. У цьому віці для дитини великого значення має група однолітків, в яку вона входить, їй дуже важливо заслужити їх повагу. Тому насилля, агресія по відношенню до аутсайдерів, до осіб з іншого підліткового угрупування - спосіб самоствердитися, показати особистий героїзм та відданість групі. У світі підлітків формуються свої закони, які націлені на подальше поглиблення нерівності в соціумі, неадекватну експлуатацію принципів дружби, сім»ї, рівноправ’я. Ці процеси породжують у дитини недовіру до того, що оточуючий світ готовий сприйняти її та її особисті ідеали і цінності. Підліток вмикає телевізор або комп’ютер і бачить, як одні люди можуть керувати іншими, як з’являються суспільні конгломерати, які побудовані на владі грошей. Тоді і сам підліток починає культивувати всередині себе небезпечний стереотип про те, що дійсність сьогодні- це експлуатація одних іншими. Такі погляди можуть бути підкріплені і зовні. Зовнішніми силами, які впливають на ступінь агресії у підлітка, можуть бути прояви функціонування різних відокремлених груп молодіжних рухів, сект, фанатських формувань. Кожне з таких угруповань діє заради вигоди своїх створювачів і без труда маніпулює психологією підлітків, яка, до того ж , ще не закріпилася. Як же боротися з цим явищем? З агресивним дитиною не можна розмовляти на підвищених тонах, тим самим ви «підключаєтеся» до порушення цих же тонів і провокуєте посилення агресивних імпульсів. Послідовне використання спокійної, плавної мови дозволяє дитині перемкнутися й почати слухати вас. Особливо важливо при цьому визнати право дитини обурюватися і викидати свою енергію різними способами. Після такого визнання дитина почне до вас прислухатися, і тоді у вас є шанс допомогти їй освоїти більш прийнятні методи «виходу» агресивних імпульсів. Агресивні прояви можна знімати за допомогою деяких вправ. Діти добре освоюють їх у тому випадку, якщо агресивність насправді приносить таким дітям безліч проблем і вони усвідомлюють це. Наприклад, можна навчити дитину концентрувати увагу в момент імпульсу у своїх руках і навмисне стискати кулаки з певним зусиллям. Гіпернапруга неминуче змінюється релаксацією м'язів. І якщо агресія не проходить зовсім, то тепер вона стає керованою. Добре допомагає агресивним дітям і психофізичні тренування. Навичка виконання вправи «левітація рук» допомагає знизити загальний рівень агресивності й навчитися керувати собою у критичних ситуаціях. Однак найголовніше - створити для дитини такі умови життя, де б їй демонструвалися зразки миролюбних відносини між людьми, були відсутні б негативні приклади агресивної поведінки. Виховання на принципі співробітництва - це головна умова запобігання агресивності. | |
|