10:35 Всеукраїнський семінар учителів історії в Кіровограді | |
В рамках ХХ Всеукраїнської учнівської олімпіади з історії на базі Кіровоградського обласного навчально-виховного комплексу (гімназія- інтернат – школа мистецтв) відбувся Всеукраїнський семінар з проблеми «Науково-методичний супровід формування предметної історичної компетентності на уроках та у позаурочний час». Із вітальним словом до учасників семінару звернулися: Євтушенко Раїса Іванівна, головний спеціаліст департаменту загальної середньої та дошкільної освіти Міністерства освіти і науки України; Кравченко Юлія Вікторівна, завідувач науково-методичної лабораторії суспільствознавчих дисциплін комунального закладу «Кіровоградський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти імені Василя Сухомлинського». Турченко Федір Григорович, завідувач кафедри державного вищого навчального закладу «Запорізький національний університет», професор, доктор історичних наук, який презентував книгу «Проект «Новоросія» 1764-2014 рр. Ювілей на крові» (автори Галина Турченко, Федір Турченко). Особлива увага приділялася науково-методичному забезпеченню організації та проведення уроків історії, позакласних заходів в умовах компетентнісного підходу. Презентуючи матеріали досвіду роботи, учителі історії Кіровоградщини зосередили свою увагу на забезпеченні виховання особистості, яка усвідомлює свою належність до українського народу, сучасної європейської цивілізації, сприяє розвитку і збагаченню українських культурно-історичних традицій, вихованню культури міжетнічних і міжособистісних відносин, здатна до самостійного наукового пізнання, самоосвіти і самореалізації. Учасники семінару відмітили необхідність активізації інтересу учнівської молоді до історії, формування навичок критичного погляду на історичні події. Зазначили, що цьому сприяє ефективно організована позакласна робота, зокрема, пошукова й краєзнавча. При вивченні регіональної історії є можливість побачити у реальній формі факти, що її ілюструють. Можливість роботи в музеях, проведення дослідницької роботи на місцевому матеріалі допомагає навчити учнів навичкам та методиці ідентифікації залишків минулого, аналізу, тлумачення та визначення їхнього місця у більш широкому історичному контексті. Краєзнавство сприяє вихованню в учнів інтересу до вивчення і збереження навколишнього середовища, любові та поваги до «малої Батьківщини», що є важливою основою патріотизму. У роботі семінару взяла участь Філіпова Світлана Миколаївна, учитель історії навчально-виховного комплексу «Знам’янська загальноосвітня школа І- ІІІ ступенів № 2 – ліцей» Знам’янської міської ради Кіровоградської області. Тема її виступу – «Метод проектів у позакласній роботі вчителя історії». Світлана Миколаївна у своєму виступі наголосила, що час не стоїть на місці, а ставить перед фахівцями усіх сфер діяльності дедалі вищі вимоги. І в цих умовах основним завданням освіти стає дослідження навколишнього життя. Актуальність проектного методу очевидна, це підготовка учнів до безпосереднього спілкування, відкритість для суспільства, вихід у світ. Адже її учні – це майбутнє України. Учитель зазначила, що сьогодні метод проектів вважається одним із перспективних видів навчання, тому що він створює умови для творчої самореалізації учнів, підвищує мотивацію для отримання знань, сприяє розвитку їхніх інтелектуальних здібностей. Учні набувають досвіду вирішення реальних проблем з огляду на майбутнє самостійне життя, які проектують у навчанні. Робота над цим методом дає кожного року стійкі результати. Учні НВК є неодноразовими переможцями міських та обласних олімпіад з історії та правознавства, учасниками та переможцями багатьох Всеукраїнських, обласних проектів та конкурсів: •Акція школярів України «Громадянин» •Міжнародний проект «Культурно-освітній візит до Європи» •Обласний конкурс «Ярмарок проектів» •Конкурс малих проектів адвокаційного спрямування «Ідея-дія-результат», що здійснюється КОО ВГО «АССН» за підтримки Програми «Посилення впливу громадянського суспільства» Міжнародного фонду «Відродження», та реалізовували проект «Громадська експертиза – прозорість влади» •Всеукраїнській конкурс міжкультурного діалогу •Всеукраїнський конкурс «Безпечна Україна. Безпечна Європа. Безпечний світ» •Всеукраїнська благодійна акція «Підтримай Українську армію» •Всеукраїнська акція «Розмалюй Україну» •Ініціатори міського проекту «Символи України – своїми руками» •Всеукраїнський конкурс «Права людини в історії людства» Світлана Миколаївна наголосила,що багато проектів є довготривалими, та реалізуються ними до 2020 року. Таким чином, педагогічний колектив навчально-виховного комплексу працює над створенням сприятливих умов для творчого самовдосконалення учнів, для яких відкриваються нові перспективи і можливості. Педагог вважає, що теми, які піднімаються через метод проектів, на сьогодні є дуже актуальними, тому що вивчення історії рідного краю, його славного минулого є джерелом духовного збагачення, формуванням активної громадянської позиції особистості. Закінчуючи свій виступ Світлана Миколаївна підкреслила, що ці теми є невичерпними, тому що використання місцевого і регіонального матеріалу при вивченні історії розширює кругозір учнів, розвиває їх пізнавальний інтерес, допомагає у виборі професії і є одним із засобів підвищення рівня позитивної мотивації навчання. Не знаючи своєї рідної культури, не люблячи її, не можна зрозуміти і полюбити іншу культуру. Тільки той, хто відчуває красу, силу і багатство рідного краю, хто знає і шанує звичаї і традиції свого народу та дбайливо ставиться до них, може розуміти і поважати культуру інших народів. Від нашого покоління в цілому і кожного з нас зокрема залежить, чи звучатимуть гордо і могутньо слова "Україна” і "Український народ” у третьому тисячолітті на вершинах людської цивілізації, чи кануть у забуття, зазнавши духовної та фізичної смерті. Також учитель зазначила, що, нажаль, на Всеукраїнський семінар вона їздила за власні кошти і цим відрізнялась від усіх інших учасників. Тому хотілося б, щоб міський відділ освіти в кінці кінців повернувся вже обличчям до вчителя. Завершуючи роботу семінару учасники прийняли методичні рекомендації. Для учнів-учасників олімпіади було продемонстровано документальний фільм "Холодний Яр" за мотивами одноіменної книги Юрія Горліса-Горського. По завершенні демонстрації фільму лунали оплески, бажаючі змогли поставити свої запитання науковому консультанту Митрофаненку Юрію Станіславовичу, старшому викладачу кафедри теорії і методики середньої освіти, кандидату історичних наук. | |
|